Sarea Sortzen topaketaren kronika

2021-04-15

Gure Platera, Gure Platera ekimenak eskola-jantokia eraldatzeko ekimenen topaketa bat egin zuen martxoaren 27an, egungo egoerari buruzko informazioa trukatzeko eta ideiak, erronkak, aukerak eta energiak partekatzeko topaketa bat egiteko. Topaketan 75 parte-hartzaile baino gehiago izan ziren, besteak beste, 40 hezkuntza-komunitatetik gorako pertsonak (guraso-elkarteak, familiak, zuzendaritzak, jantokietako langileak), udalak, kontsumo-kooperatibak, nekazaritza-ekimenak, katerin-enpresak, sindikatuak eta alderdi politikoak.

Sarea Sortzen jardunaldiaren dinamika eta helburuak azaldu ondoren, ibilbide kronologikoa egin genuen, izan ere, egungo egoeran kokatzeko, beharrezkoa zen jakitea nondik gatozen eta azken urteotan eskola-jantokiekin lotuta gertatu diren gertaera guztiak.

Jarraian, egungo egoeraren deskribapena egingo genuen, hiru esparrutan oinarrituta: plegu berriak, sukaldeen berreskurapena eta katerin-enpresa handien kudeaketa ereduaren osagarria den kudeaketa eredua.

Pliegu berriak

Urrian EAEko ikastetxe publikoetako jantokiak kudeatzeko plegu berriak argitaratu ziren. Agiri horiek errekurritu egin zituzten katerin-enpresek, aurrekontu-arrazoi batengatik, eta laster berriro argitaratu beharko lirateke aurrekontu handiagoarekin.

Dirudienez, kontratu berriak familien poltsikoan eta diru-kutxa publikoan iruzurra eragin duen eredua iraunarazten jarraituko du. Ezarritako baldintzen ondorioz, oso zaila edo ezinezkoa da enpresa txiki eta ertainek zerbitzu hori eskuratzeko aukera izatea. Hori dela eta, hurrengo hilabeteetan landuko den gairik garrantzitsuenetako bat izango da.

Sukaldeak eraikitzea

Pixkanaka, Hezkuntza Sailak gure eskoletako sukaldeak berreskuratzea lortzen ari gara. Hartutako konpromisoen jarraipena egiten ari gara, eta laster kanpaina bat jarriko dugu abian ikastetxe gehiagok oinarrizko instalazio hori izan dezaten, nahi izanez gero, elikagaien kalitate hobea lortzeko.

Katerin-enpresa handien eredu alternatiboa

Lau esperientzia pilotuek (Markina, Laukariz, UrduƱa eta Gernika) esparru juridiko egonkorra eskatu diote Hezkuntza Sailari. Laster izatea espero dugu, ikastetxe gehiagok jarrai dezaten eredu hau.

Lantaldeak

Ondoren, hiru lantalde sortu genituen, eskolako jantokirako alternatibak bilatzeko orduan aurrez aurre ditugun esperientziak, zalantzak eta arazoak partekatzeko. Azken batean, informazioa trukatzeko eta sinergiak eraikitzeko lekua izan da Sarea Sortzen. Hauek dira osatu ziren hiru lantaldeetan sortutako proposamenetako eta adostasunetako batzuk:

  • Ikastetxeetako zuzendaritzak gure helburuetan inplikatzearen garrantzia.
  • Denak batera joatea eskola-komunitateetan: ikasleak, familiak, langileak.
  • Jantoki osasuntsuago eta jasangarriagoen aldeko apustua egiten duten ikastetxe-sareak sortzea.
  • Familiak kontzientziatzea jantoki osasuntsu eta jasangarrien garrantziaz.
  • Ikastetxe guztietan eragiteko eta erabakitzeko gaitasuna duten jantoki-batzordeak sortzea, besteak beste, jantoki-zerbitzuaren jarraipena egiteko.
  • Bidean aurki ditzakegun zalantza, zailtasun eta aurreiritziei aurrea hartzea, horiei heltzeko mekanismoak bilatzeko.
  • Probintzien arteko laguntza-sare bat sortzea, probintzia bakoitzean koordinatzaileak izendatuz eskola-jantokien eraldaketaren gaian erreferentziazko pertsona gisa.
  • Ikastetxe guztien esperientziak bilduko dituen datu-base sendo bat sortzea, antzeko egoeretan dauden eskolak ezagutu eta elkarrekin lan egin ahal izateko.
  • Sentsibilizazioa sustatzeko laguntza eskaintzea.
  • Proiektu bat hasteko lehen urratsei buruzko jarraibideak ematea.

Azkenik, Jan eta ikasi, eskolatik hasi gida interaktiboa (laster eskuragarri) aurkeztu genuen, Bidezko Elikadurak eta EHIGEk, Sorkin eta proiektu pilotuen ordezkarien laguntzarekin, egindakoa. Gidak gure jantokia osasuntsuago, hezigarriago, hurbilago, agroekologikoago eta bidezkoago bihurtzeko jarraibideak, ideiak eta orientabideak biltzen ditu.

Gure Platera Gure Aukera 30 kolektibo sozial, sindikal eta hezitzailez osatuta dago eta sei urte baino gehiago daramatza eskola-jantoki osasuntsuago, hurbilago, bidezkoago eta hezigarriago batzuen alde lanean, eta egunetik egunera indar sozial handiagoa du, eskola-elikadura osasuntsu eta iraunkorrarekiko kezka gero eta gehiago agertzen baita agenda politiko, mediatiko eta sozialean