Errenteriako eta Irungo ikasleek hurbilagotik ezagutu dituzte basoak

2021-06-15

Basoak lehen eskutik ezagutu, eta hausnarketa eginda konpromisoak eta proposamenak zehaztu dituzte Errenteria-Oreretako zazpi ikastetxeetako ikasleek Eskolako Agenda 30en barruan. Basora egindako irteerak izan dituzte ikasleek aurten  egindako lanketaren ardatz. Lanketa eginda, ondorio ugari atera dituzte ikasleek, tartean, udalerrian baso ugari dagoela eta egoera onean daudela, aberastasun handiarekin. Eremu natural horietan topatutako hondakinez ere mintzatu dira ikasleak; batez ere mahaiak dauden eremuetan topatu dituzte hondakinak, eta horien bilketa ere egin dute.

Herritarren artena galdeketak egin dituzte, eta horren arabera, mendizaletasun izan badela ondorioztatu dute, baina inguruko mendi eta baso eremuen ibilbideen gaineko informazio gehiegirik ez dagoela ohartu dira. Beste ondorio bat ere atera dute: gazteak dira, adin taldeei erreparatuta, mendira gutxien joaten direnak.

 

Lanketa egin ostean, 11 konpromiso hartu dituzte ikasleek: Zuhaitzak eta landareak errespetatzea puskatu gabe;  animaliak bakean utzi haien habitata eta ingurunea aztoratu gabe;  herri inguruko mendietara gehiagotan joaten saiatu; basora edo mendira joatean zaborrik ez uztea bertan; zuhaitzak aldatu; haziak erein landare berriak sortzeko; inguruan diren zuhaitzak ezagutzen saiatu; mendian surik ez egin; mendiak emandako baliabideak arduraz kontsumitu; animaliarik ez ehizatzeko mezua zabaldu; baserritarren bizimoduaz ikasi eta haien naturaren ustiapen jasangarriaz ikasi.

Irungo 2030eko Eskola Agendak ere jarri du arreta basoak babesten, eta aurtengo osoko bilkuraren ordez saio telematiko bat egin da, pandemia dela eta.

Hitzordu digital horretan, hiriko zazpi ikastetxeetako ikasleen ordezkariek parte hartu dute Garapen Iraunkorraren 15. Helburuari (Lurreko ekosistemen bizitza) buruzko programan, batez ere basoei buruzkoa. Hori dela eta, Urdanibia, San Martzial, Endara… bezalako lekuetarako talde-irteerak izan dira jarduera-ardatzetako bat. Ibilbide horietan, zuhaitzak eta landareak identifikatzeko aplikazioekin, ikasleek dagoen flora sailkatu eta identifikatu dute, eta mendiko bideak adierazten dituzten sinboloak ezagutu dituzte (GR, PR, SL).

Haren ondorioen artean azpimarratu dute Irunen «baso-eremu asko» daudela, eta «egoera onean, aberastasun biologiko handiarekin» daudela. Bestalde, kanpoko zuhaitzen presentzia handia ere aipatu dute, eta ikasleek berek irteera horiek aprobetxatuz jaso duten zabor sakabanatua aipatu dute.

Jarduera horren ondorioz, parte hartu duten ikasleek konpromisoen dekalogo bat egin dute, besteak beste, honako hauek biltzen dituena: izaki bizidunak gure inguruko baso eta parkeetatik babestea, zuhaitzak eta landareak hautsi gabe eta animaliak lasai utzita; basoen garrantziaz jabetzea eta horietan arduraz jokatzea, dauden arauak betez, edo gure inguruko mendiak eta basoak hobeto ezagutzeko eta haien antolaketan parte hartzeko irteera gehiago egitea.